top of page
White Sands

טיפול פסיכולוגי בילדים ונוער



המשחק הוא כלי טיפולי נפוץ ויעיל ביותר על מנת שהילד יוכל להטמיע את העולם, להבין את הפעולות שהוא מבצע בו ולהפוך אותן לחלק מעצמו. על מנת להשתמש במשחק ככלי טיפולי איש המקצוע מאבחן ומזהה את רמת ההתפתחות בה נמצא הילד, ולשם כך הוא משתמש בתצפיות על המשחק של הילד לצורך אבחון ולהערכה.

איש המקצוע בוחן הן את ההתפתחות והאם היא תואמת את גילו מבחינת מיומנויות רגשיות וקוגניטיביות.

התפיסה שעומדת מאחורי טיפול פסיכולוגי בילדים באמצעות משחק היא שקיימים אצל הילד דפוסים נוקשים וקשיים רגשיים שונים עם עצמו ועם אחרים וכל אלו קשורים לרגשות שאינן יוצאות החוצה בשיחה ואינן מבוטאות כראוי בגלל יכולתו הוורבלית והבנתו את עצמו, אך הן יוצאות בדרכים אחרות בהתנהגותו ובמערכות יחסים בינאישיות.

טיפול בילדים - מתי פונים?

באופן כללי ניתן לומר כי מומלץ לפנות אל טיפול בילדים כאשר הילד מתמודד עם מצוקה רגשית או עם פגיעה תפקודית. חשוב להדגיש כי אירועים קשים והתמודדויות מורכבות בחייו של הילד אינם מהווים בהכרח עילה לפנייה לטיפול. ילדים רבים נהנים מרמות גבוהות של חוסן ועמידות נפשית אשר לצד תמיכה הורית משמעותית מאפשרים התמודדות גם ללא טיפול פסיכולוגי. כך, למשל, העובדה שילד עבר תאונת דרכים, חי באזור חשוף לירי טילים או חווה גירושים של הוריו אינה מהווה סיבה אוטומטית לפנייה לטיפול: טיפול בילדים מתאים במקרים בהם הילד אכן מתמודד עם פגיעה רגשית או תפקודית עם או ללא קשר להתמודדויות קשות שחווה.

אז מתי בכל זאת פונים אל טיפול בילדים?

הקריטריונים הבאים מרמזים פעמים רבות כי כדאי לבדוק לעומק את הצורך בפנייה אל טיפול בילדים:

מצוקה רגשית: הילד מפגין מצוקה נפשית מתמשכת אותה הוא מביע באופן ישיר (אמירה ישירה, בכי) או עקיף (עצבנות, עיסוק במוות, מצב רוח ירוד, היעדר עניין בפעילויות תואמות גיל וכד')

קשיים חברתיים: בדידות חברתית, היעדר מיומנויות חברתיות או התנהגות חברתית אשר אינה תואמת את גילו של הילד מעידים פעמים רבות על הצורך בפנייה אל טיפול בילדים אשר יסייע בהתמודדות עם הקשיים הרגשיים שבבסיס קשייו החברתיים של הילד, ויחזקו את מיומנויותיו החברתיות.

בעיות התנהגות: הילד מפגין בעיות התנהגות כחוסר גבולות, הפרעות במסגרת החינוכית, אלימות מילולית או פיסית, קשיי שליטה עצמית והתקפי זעם.

טיפול בילדים - איך זה עובד?

טיפול בילדים משלב בדרך כלל בין טיפול בילד עצמו לבין הדרכת הורים. טיפול בילדים מהווה מסגרת המאפשרת לילד לבטא את הקונפליקטים והרגשות המעסיקים אותו דרך משחק, ציור או שיח, כאשר המטפל מלווה אותו ומסייע לו לעבד היבטים אלו העומדים בבסיס הסימפטומים שלו. במקביל או לחלופין, המטפל עשוי לגייס את הילד כשותף אקטיבי להתמודדות עם הסימפטומים ולסייע לו לשנות דפוסי מחשבה והתנהגות הפוגעים בתפקודו. כך, למשל, המטפל יכול ללמד את הילד לרכוש טכניקות הרגעה עצמית שונות אשר יסייעו לו להתמודד עם החרדה ממנה הוא סובל.


כאמור, טיפול בילדים מלווה גם בהדרכת הורים אשר מכוונת לסייע להורים להבין לעומק את קשייו של הילד, לרכוש כלים אשר יסייעו לו להתמודד איתם ולשפר את הקשר והתקשורת עמו במידת הצורך. זאת, מתוך תפיסה שההורים הם הדמויות המרכזיות בחיי הילד וכי חיזוק יכולותיהם ההוריות יכולה לסייע לילד בצורה משמעותית.

bottom of page