top of page
White Sands

טיפול בהורות: דרך ההורים כדי לעזור לילדים ובחזרה להורים



מהרגע שיודעים שילד מגיע לעולם, גם הורה נולד. הורות זו חוויה מאתגרת ועוצמתית בחיים, מלאת התרגשויות והנאות, אך גם מלאת דאגות וקשיים. הורה מגלם תפקידים רבים: מטפל, מחנך, מלמד כישורי חיים, כישורים חברתיים וגם כישורים רגשיים. בשביל הורים טריים, הורים החווים הצפה רגשית או המתמודדים עם מצבים רפואיים מורכבים, הורות יכולה להיות חוויה לא פשוטה.


הקשיים בהורות מגוונים ורבי-היקף:

קושי ביכולת לטפל בילד באופן רציף, התמודדות עם מצב כלכלי מורכב או קושי לתת מענה לצרכים הרבים של הילד. כמו כן, הורות עלולה להיות משימה מאתגרת ביותר כאשר לילד יש קשיים רגשיים וגם כשיש עוד ילדים במשפחה. לעיתים קרובות הורים מרגישים אשמה וחרדה סביב התחושה הקשה של פער בהשקעה בין הילדים.


כידוע, במקרים רבים ההורים הם סוכני השינוי המשמעותיים ביותר עבור ילדיהם. הורה החש מסוגלות הורית וחוויה פנימית יציבה וטובה, יתפקד טוב יותר מול הילד וישדר הרגעה, ביטחון וגבולות ברורים. טיפול בהורות מתמקד בקשיים של ההורים ובדרכי ההתמודדות מול האתגרים תוך התבוננות, זיהוי, הבנה ועיבוד של חוויות עבר והווה של ההורים אשר משפיעות על הקשר עם הילד. גם כן, מוקד טיפולי עיקרי יכול להיות התקשורת ההורית וגיבוש סגנון הורות משותף בין ההורים. בין המטרות הראשוניות של הטיפול נכללות יצירת מרחב בטוח על מנת לדון על הרגעים הקשים של ההורות שלרוב מעוררים אשמה, בושה ותסכול.


לב של הטיפול בהורות זה לגלות שבתוך היחסים עם הילדים נחשפים הרבה פעמים קשיים רגשיים או קונפליקטים אצל ההורים ואיך הם משפיעים על הדינמיקה של הורה-ילד. למשל, הורים המתקשים להציב גבולות מול ילדיהם, אולי הם בעצמם חוו בילדותם חוויה משפחתית לא יציבה או נוקשה מדי. במקרה אחר, ילד הסובל מחרדת פרידה כל בוקר בכניסה לגן או לבית ספר, ייתכן כי ההורה בעצמו חווה חרדה ביחסים עם הוריו. במצבים כאלה, ניתן לעזור להורה להבין קודם כל את עצמם, את הרגשות המעורבים מול הילד תוך שימת לב לתהליכים פנימיים ולשינויים המתרחשים בתוכם ואיך הם משפיעים לטובה ליחסים עם הילד.


על כן, מניסיוני ניתן לשקול לפני טיפול רגשי עבור הילד, עבודה פסיכולוגית משמעותית עם ההורים וכך לעזור לכל המשפחה, לחזק את חווית המסוגלות ההורית ולעודד שינויים חיוביים מתוך היחסים הורה-ילד.

bottom of page