top of page
White Sands

הטיפול הפסיכולוגי במבוגרים



הטיפול הפסיכולוגי מאפשר לאדם תמיכה וסיוע במצבים של סבל, קושי או רצון לצמיחה. כל מצב משברי מוביל אותנו לתחושות של כאב או חוסר אונים, אך גם מהווה אתגר והזדמנות ללמידה של אדם על עצמו, על קשייו וחוזקותיו, ומציע אפשרות לגדילה ולצמיחה.


הטיפול מבוסס על מפגש בין שניים, המטפל והמטופל. המפגש מאפשר התבוננות בדינאמיקה הפנימית של האדם המבקש עזרה, על מנת להקל על מצוקתו. במהלך הטיפול, הדיאדה (מטופל עם מטפל) מתמודדת עם שאלות מורכבות ואי וודאות לגבי האם המטופל יוכל להתגבר על הקושי שעמו הגיע לטיפול, האם ישנם כוחות אשר עשויים לסייע למטופל לחוש טוב יותר עם עצמו ועם מציאות חייו, האם קיימים גורמים פנימיים או חיצוניים אשר יכולים לסייע או למנוע את התהליך הטיפולי, האם אפשר ללמוד דרכי התמודדות חלופיות שמסוגלות לשפר את הקשרים ומערכות היחסים של מטופל.


ההתבוננות בתוך הנפש מתאפשרת על-ידי הקשר המיוחד שנוצר בטיפול.

חשוב שהקשר יאפשר למטופל לחוש קבלה והכלה, אולם בו-זמנית גם לאתגר ולהציג אספקטים שונים של הבנה וחוויה, וכך המטופל יוכל להיות מי שהוא מול עצמו ומול אחרים.


טיפול פסיכולוגי מתבסס על העבודה המתמשכת שנולדה בתוך קשר, וכך הדיאדה עובדת על מנת לשפר את הווייתנו הקיומית. קשר בו נוצרת ברית, יש בו עבודה קשה, השקעה והתמקדות בניסיון להשיג שינוי.

כמו בכל קשר בין שני בני אדם חשוב להרגיש כבר לאחר כמה פגישות שנוצרה תקשורת, שמתקיימים אמון והבנה בסיסיים, אלו הם היסודות ההכרחיים לעבודה משותפת. לעומת קשרים בינאישיים אחרים, הטיפול מוגדר בגבולות מסוימים, הוא אמור לאפשר סביבה בטוחה ומוגנת שבתוכה נוצר מרחב כדי להרגיש, להתלבט, לחשוף צדדים חלשים, להוציא רגשות קשים כגון כעס או תסכול ללא חשש מההשלכות של כל מילה שנאמרת או מחשבה שעולה.

כמה מילים לגבי טיפול קצר מועד המבוסס על המודל קוגניטיבי-התנהגותי: היתרונות של הטיפול הפסיכולוגי הקוגניטיבי - תהנהגותי הן ביכולת להתמקד ולהביא להקלה בזמן קצר יחסית מקשיים מגוונים. טיפול פסיכולוגי קצר חוסך זמן וכסף, יכול לשפר את איכות החיים ולהפחית בסימפטומים עמידים. טיפול בחרדה, בדיכאון ובאובססיות הם תחומים בהם נעשה שימוש רב בטיפול פסיכולוגי קצר מועד.

bottom of page